Att söka på internet kan vara en frustrerande grej. Du skriver in ett ord eller en fras i en sökmotor och upp kommer en hög med irrelevant information.
Vad du behöver är möjligheten att förfina din sökning för att få exakt det du vill ha.
I den här texten utforskar vi olika steg som du kan ta för att hitta specifik information online.
Sökmotorer sorterar igenom cirka 240 miljoner aktiva webbplatser för att förse dig med innehåll. Du kanske föredrar en, men låt inte vanan begränsa dig. Ingen sökmotor är perfekt, och de har alla olika blinda fläckar.
De mest använda sökmotorerna är Google, Bing och Yahoo.
Google ger vanligtvis den största variationen av resultat och har den överlägset största katalogen med sidor.
Bing har dock mer omfattande autokompletteringsresultat (där sökmotorn försöker begränsa sökningen för dig).
Yahoo erbjuder sökning som en del av ett bredare utbud av tjänster som inkluderar nyheter och shopping.
Nyckelord är de termer som du använder för att hitta innehåll på internet. Att göra dina sökord så specifika som möjligt hjälper din sökmotor att spåra den information du vill ha.
Säg till exempel att du vill hitta en lokal leverantör som kan designa en mässmonter åt ditt företag. Om du skriver monterdesign i din sökmotor kommer resultaten att innehålla många sidor om andra typer av montrar, medan att skriva utställningsmonterdesigner kommer att ge ett mer kortfattat urval av företag.
Du kan förfina din sökning ytterligare genom att inkludera andra specifika sökord. Om du till exempel lägger till din plats kommer du troligen att hitta någon lokal.
Vissa motorer inkluderar stoppord i sina sökningar. Dessa är ofta använda ord som prepositioner (i, av, på), konjunktioner (och, men) och artiklar (a, the), vilket innebär att du kommer att få fler sidor i dina sökresultat än du behöver.
Så det är vanligtvis bäst att ta bort stoppord från dina internetsökningar. Det huvudsakliga undantaget är om du letar efter en specifik titel eller namn som innehåller dem.
Använd också den enklaste formen av sökorden som du letar efter, genom att undvika pluralformer och verbformer med suffix som -ing, -s eller -ed. Till exempel skulle du förbättra kvaliteten på dina sökresultat genom att söka efter tjänst snarare än tjänster, eller ekonomi snarare än finansierad eller finansiering.
Om en sökterm omges av citattecken uppmanas sökmotorn att söka efter det specifika ordet eller frasen.
Om termen är ett enstaka ord, kommer användning av citattecken att skära bort stamvariationer av det. Om du till exempel söker efter ordet regissör kommer du sannolikt att få många resultat för direkt, riktning, vägbeskrivning och så vidare. Att skriva "direktör" (med citattecken) kommer dock att säkerställa att du bara får resultat för det stamordet.
Om du infogar ett bindestreck/litet bindestreck/minustecken omedelbart före ett ord utesluts det från en sökning.
Så föreställ dig till exempel att du vill veta mer om marknadsföring. Däremot vill du koncentrera dig på traditionella marknadsföringstekniker, medan internet verkar vara fullt av referenser till marknadsföring i digitala och sociala medier, som alla dyker upp i din sökning.
Att skriva in marknadsföring -digital kommer att utesluta digitalt från sökningen, vilket gör det lättare för dig att hitta den information du letar efter. Genom att skriva marknadsföring -digital -social kan du bli av med ännu mer röra.
När du söker online är det viktigt att komma ihåg att många företag nu har personal som är dedikerade till att förbättra sin synlighet online. De justerar ständigt ordalydelsen på sina webbplatser för att matcha de vanligaste sökorden – en process som kallas sökmotoroptimering (SEO).
Som ett resultat kan webbplatserna som listas överst i dina sökresultat ha mycket bra SEO, men det följer inte nödvändigtvis att de kommer att ha det bästa innehållet. Så även när du har lagt in de bästa söktermerna du kan, är det ofta värt att gräva ner i dina sökresultat för att hitta den bästa informationen.
Med så mycket information nu till ditt förfogande måste du vara kunnig på vad som är auktoritativt och vad som bara är åsiktsfullt. Vissa bloggar rankas till exempel högt utan att egentligen vara skrivna av ackrediterade experter. Så kontrollera noga att författaren till all information du använder är väl ansedd och helst associerad med en akademisk institution, ett professionellt organ eller en ansedd nyhetsorganisation.
Det är också värt att vara medveten om betalda annonser, som kan visas högst upp på sökmotorlistorna eftersom företag har betalat för att de ska göra det. Dessa är helt enkelt utformade för att sälja till dig, vilket är bra om du funderar på att köpa, men kan vara ett hinder för allmän sökning.